Nattsuddar

Kom och tänka på att jag inte rapporterat så mycket om Caesars utveckling..
Han pratar som sagt inget ännu. Men han har kommit igång med djurläten.
Att låta som hästen har han kört med ett tag och nu är det även kissen, kossan och apan. Låter inte så märkvärdig för en liten kille som är 2 år om en månad. Men för honom är dessa jättesteg! Han kan även peka ut vissa bokstäver, speciellt S av någon anledning.. Tror att han tycker att det låter roligt. Vissa färger pekar han även på (när man ber om det alltså). Tror att han kan dem, men det är det att visa att han har förstått vad vi vill som är lite svårt. Han vet liksom inte ibland att han ska svara på en fråga. Han gillar fortfarande att pussla och har lärt sig att lägga 9-bitars pussel (snarare att han har memorerat vilka bitar som passar ihop, än att helhets motivet stämmer). Vet inte om det är speciellt avancerat för att vara tvååring, men vi är imponerade.

Det är inte alltid lätt att försöka kommunicera med någon som inte är intresserad av att lyssna. Det kan man ju tänka sig själv. Hur kul är det att prata med någon som inte lyssnar eller är just intresserad. Det är hela tiden ett ansträngande som krävs för att få honom intresserad av att börja prata.
Vi (jag) har alltid tänkt att talet kommer när det kommer. Men när det inte kommer, så får man locka fram det. Att sitta och säga färgerna under en hel måltid flera gånger om dagen är inte så speciellt kul.
Han gillar nämligen att peka på färgerna på sin tallrik (en sån där barbappapatallrik), så ska man säga vad det är för färger. Vad säger man liksom när det är flera olika nyanser av samma färg :-O.. Svårt att vara pedagogisk då vill jag lova ;). Bajsbrun är väl en sorts färg B-)

Nä, vad gör man inte för sin lilla som kan driva en till vansinne.
Men när man tittar på honom när han ligger och sover, så vet man bara att man älskar sitt lilla barn, och det är vad man kallar äkta kärlek. Ni som har barn, vet nog vad jag pratar om.

Förresten, jag blir jätteglad när ni kommenterar så flitigt mina vänner!!

Kommentarer
Postat av: Elin

men då kommer det ju nya ljud hela tiden! Saknar mammaledigheten och våra oerhört givande snack.. är less på att jobba nu.. kraaaam

2008-06-16 @ 09:14:37
Postat av: Linda

"Men när man tittar på honom när han ligger och sover, så vet man bara att man älskar sitt lilla barn, och det är vad man kallar äkta kärlek"



Ja, det håller jag allt bra med om. Emilia gick mig på nerverna igår... ville inte somna förrän vid 23-tiden och sedan vaknade hon inatt vid 03.

Men hon och Ella är det underbaraste jag har. De är verkligen lycka, trots allt.



Det låter som att ni/du har en hel del jobb om dagarna för att locka fram talet hos lillgubben. Å jag har tyvärr inga tips att komma med.

Men allt slit för ju gott med sig och det händer ju grejer. =D



Kramar!

Postat av: Susan

Gick ni inte till en talpedagog med honom? Eller jag minns fel? Vad hon sagt i så fall?

Jag tror själv att det släpper rätt som det är...faktiskt.



Och pussla 9 bitars? Wow säger jag. Eliott har noll, zipp, nada intresse för pussel och böcker.



Kramar

2008-06-16 @ 12:44:30
URL: http://eliottsmamma.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Vad roligt att det går framåt! Jag förstår att det måste vara väldigt frustrerande när man inte alltid kan kommunicera med sitt barn. Vill inte stressa upp dig eller så men jag fick bara en tanke om att han kanske har nån mildare form av Asperger? Min bästa kompis har 4 barn, varav en har Asperger. Han är nämligen överbegåvad på vissa områden, men socialt är han ibland lite speciell. Inte för att det spelar så stor roll egentligen, alla barn är ju olika på sitt sätt.

2008-06-16 @ 20:20:37
URL: http://www.magdis.se
Postat av: Magdalena

Vad skönt för er att han kommer få en ordentlig utredning! Ni verkar jätteduktiga på att vara envisa och tålmodiga =) Men det underlättar säkert för er om ni får hjälp med lite verktyg och tips från BUP oavsett vad de sätter för "stämpel" på honom. Som jag sa förut så är alla barn olika, man känner ju själv vad som funkar och är bäst för ens eget barn =) Och alla utvecklas ju olika beroende på personlighet och intresse. Max fattar till exempel fortfarande inte hur man suger i ett sugrör, trots att vi försöker förklara och visa titt som tätt. Men vi gråter inga tårar för det ;-)

2008-06-16 @ 20:59:34
URL: http://www.magdis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback