Barn är olika (klyscha jag vet) ;)

Nej, självklart ska inte normala 2-åringar kunna skillnaden på Lilla L och stora i. Eller ens vara intresserad av bokstäver över huvudtaget? Min filosofi med inlägget var mer hur man förklarar för en 2-åring som VILL veta det. Min lilles enda intresse är färger, siffror, bokstäver och former. Han har lätt för visuellta bilder men har svårare med sociala samspelet.

Att pressa ett barn är alltid fel. Men att hjälpa det på traven är en annan sak. Våran son behöver hjälp med kommunikationen och det är något vi aktivt jobbar med varje dag (eller varje dag man orkar). Genom hans intressen, fångar vi hans uppmärksamhet och det är den vägen vi får jobba. Om man visar honom en bild på något han är totalt ointresserad av, blir han irriterad och försöker åla iväg. Genom att använda enkla medel som att räkna nåt på bilden, eller fråga om färger, blir han mer fokuserad. 



Kommentarer
Postat av: Linda

Jag får en bild av att vi som läser missuppfattar dina inlägg... heh.

Det känns som att du jämt får förklara närmare vad du menar med tidigare inlägg.



Eller så är det bara F.Y.I (for your information... vilken jag jämt förknippade med FY! när jag jobbade på ett transportföretag och fick en problemlösning tillbaka)

Postat av: Susan

Är det någon som har sagt att ni pressar honom? Knas i så fall. Har dom läst hela din blogg så förstår dom ju intresset av siffror,färger mm.

2008-09-17 @ 08:10:11
URL: http://eliottsmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback