Böcker

Susan hade en bokutmaning som passar mitt passiva tillstånd idag..

Vilken bok läste du senast?
Har precis börjat på boken Nattvakt av Kit Withfield

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Det är nog rätt blandat faktiskt.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel kvar", "en tredjedel", "hurra bara hälften kvar"?
Jag brukar uppskatta bokens tjocklek för att se hur mycket jag har läst. Alltså hur tjock den delen som jag har läst är, resp den olästa.

Hur väljer du böcker du vill läsa?
Kollar först på författaren, sen på titeln, sedan läser jag på baksida. Ofta läser jag böcker som andra har rekommenderat, eller som ligger högt på topplistor.

När blir en bok för lång?
När den inte ryms i bokhyllan (hoho). Nä, när det är förmycket trams och utsvävningar mellan händelserna, eller om den helt enkelt är dålig. Annars finns inte för långa böcker.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Läser gärna på engelska om författaren är engelsk.

Vilken bok blev du senast berörd av?
Alla böcker berör mig, kommer inte på någon speciell just nu.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
Absolut, men försöker oftast läsa klart dom. När jag läste Tusen och en natt hoppade jag över nåt kapitel till och med. 

Vilken bok lämnade du senast?

I cirkelns mitt med Dan Brown är en bok jag aldrig lyckas komma vidare i.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du ofta?
Ganska olika, men inte så många kärleks noveller och liknande.

Rekommendera fem författare!
JK Rowling
Steig Larsson
Dan Brown

Kommer bara på dessa med min tröga högtryckshjärna nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback