Diagnos stalld

Dagen igår kunde inte ha varit värre, då menar jag sjukdomsmässigt! Varm, världens huvudvärk och illamående, som inte gick över. Försökte sova bort den, men den försvann knappt. Efter ett bad kände jag mig någorlunda fräsch, men fortfarande vimmelkantig. Tog på mig lite mascara och åkte och mötte upp R utanför BUP.
Vi satte oss i väntrummet och pratade om vad vi trodde skulle sägas. Vi uttalade inga diagnoser. Jag kände mig mest varm och tack vare det hann jag inte bli nervös, utan var mest bara nyfiken.

Vi fick komma in till ett stort rum med kanske 7-8 gröna, låga fotöljer och ett ovalt lågt bord. Satte mig till vänster om R. Mittemot Peter, läkaren (neuropsykiatrikern), till vänster hade jag specialpedagogen Ingrid från Lekoteket och bredvid R till höger om oss, barnpsykologen Karin.
Vi kallpratade lite om sjukdommar och väder innan Peter riktade in oss på Caesar.
Jag kommer inte exakt ihåg hur han berättade det, men han berättade att de hade kommit fram till att Caesar hade högfungerande autism. Som en bomb liksom, helt förberdd, men ändå oförberedd.
Han visade var i autismspektrummet han låg, vilket var väldigt nära Aspergers Syndrom (dock inte aspergers syndrom). Han är minst normalbegåvad och har en högre begåvning inom speciella för honom intressanta områden (högfungerande). Begåvningen är svår att bedömma när de är så små.
Resten av samtalet är lite av en gröt, mycket på grund av mitt dåliga tillstånd men även chocken över beskedet. Som egentligen inte är någon chock! Jag vet att jag någon gång fick tårar i ögonen. Inte för att jag blev ledsen, för det är jag inte. Utan för att den press och stress jag haft under hela det här året kändes lättare.
De pratade om vårdbidrag, autismcentrum, specialförskolor och LSS. De tyckte att han var en nöjd liten kille, men med ganska typiska autismdrag:

"1. Allvarlig begränsning i förmågan till ömsesidigt socialt samspel.
2. Allvarlig avvikelse i kommunikationsutvecklingen (inklusive språket).
3. Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter.
4. Tidig debut (senast kring tre års ålder).

Annorlunda sinnesreaktioner vanligt

Många forskare tycker att ännu ett kriterium är viktigt för att kunna ställa diagnos: avvikande reaktioner på sensoriska stimuli. Sensoriska stimuli kan vara till exempel ljud, synintryck, beröring eller lukter. Det verkar som om så gott som alla barn med autism har avvikande sinnesreaktioner, men på olika sätt. Detta kan ligga bakom en del av de symtom som krävs för att ställa diagnos, till exempel att barnen undviker visuell och fysisk kontakt. Avvikande sinnesreaktioner ingår dock ännu inte i de diagnostiska kriterierna." (autismforum)

Han fick alltså diagnosen: Högfungerande person med autistiskt syndrom.
Mina egna tankar om diagnosen får komma senare!


Kommentarer
Postat av: Linda

Vet inte vad jag ska säga, gumms. Måste vara en enorm lättnad över att få veta hur det är med lillfisen.

Men samtidigt måste det ju oxo vara omtumlande.



C är iaf världens goaste lillfis. Saknar er båda! Tyvärr blir det nog inte så mkt Täby för mig, Ella är sjuk, men Emilia ska sova hos mamma till imorgon. =)

Postat av: Smulan

Hej! Måste ändå kännas "skönt" att ha fått ett namn på det, så ni slipper undra. jag vet fortfarande inte vad det innebär och så...



Önskar dej all lycka i framtiden! Kram

2008-10-10 @ 14:31:57
Postat av: Susan

Ja du gumman....nu VET ni och det måste kännas skönt istället för att vara helt oviss eller vad man säger.

Givetvis blir det en chock även om man är beredd.



Tar väl ett tag och smälta vad ni fick höra och jag önskar er all lycka till. Det kommer till att gå bra=)



Många kramar

2008-10-10 @ 17:05:39
URL: http://eliottsmamma.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Förstår att det måste vara omtumlande. Både skönt och jobbigt på en gång att få höra det så. Känner mig själv väldigt rörd när jag läser inlägget.

Men som du skriver så verkar han vara en väldigt nöjd liten kille, vilket betyder att ni gjort ett superbra jobb hittills! Och i och med diagnosen så har ni rätt till en massa hjälp. BAMSEKRAM!

2008-10-10 @ 20:15:52
URL: http://www.magdis.se
Postat av: Lina

oj.. vet inte riktigt vad jag ska säga.Men måste vara skönt att veta nu efter ha undrat en massa. skönt att ha fått lite svar.



Verkar vara en busig lite kille ;) och söt som få!



kramar

2008-10-11 @ 21:32:29
URL: http://linabullar.blogg.se/
Postat av: Anita

Hej igen,

nu har jag läst igenom historien från logopedbesök tills färdig utredning. Det var precis som att följa min sons historia. Nästan exakt faktiskt.



Jag blev intervjuad för några år sen, och intervjun ligger ute än. Läs om du har lust:



http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=220



Jag ser att ni precis har fått diagnosen. Hoppas ni har börjat landa. Jag vet att det är mycket tanker som snurrar, framför allt om framtiden.



Har du frågor eller vill ventilera, så är du välkommen att kontakta mig.



kramar

Anita

2008-10-14 @ 23:29:52
URL: http://daiag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback